Tilstede var 16 stemmeberettigede samt bestyrelsen v/Bent Andersen, Karin Otzen, Jan Brath Jensen, Robert Hinz Kauffmann, suppleant Hanne Susan Rasmussen. (Poul Wolter fraværende)
1. Valg af referent
Karin Otzen blev valgt til referent.
2. Valg af dirigent
Bent Andersen blev valgt til dirigent og meddelt, at indkaldelse er udsendt iht. Love § 4.
3. Bestyrelsens beretning
Godkendt
4. Regnskab 2019
Godkendt
5. Indkomne forslag
Bestyrelsens forslag om tilladelse til, at alle separate matrikler med lovhjemmel i fremtiden
bliver opkrævet kontingent og vejbidrag som alle andre, blev godkendt af samtlige fremmødte.
6. Budget 2020
Godkendt.
Spørgsmål stillet ang. lågeafgift og salær/gebyr Drachmann Advokat, som blev besvaret med uddybning.
Ang. Snerydning oplyste bestyrelsen, at der er indgået ny kontrakt med firma Snevagten A/S, 2860 Søborg.
Med fastprisaftale pr. sæson i alt kr. 36.000,00 og træder i kraft med opstart d. 15/10
og løber i perioden 15. oktober til 14. april – begge dage inklusiv.
Aftalt arbejde jfr. kontrakt at der så vidt muligt er ryddet og/eller saltet senest kl. 07.00 afhængig af snefald senere end 3 timer før.
7. Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer for 1 år:
a) Ny formand valgt:
Lars Clausen, Solvej 6
Mob.: 28720109
Mail: lars2202@gmail.com
Kasserer og bestyrelsesmedlem:
Karin Otzen, Plantagevej 17 D
Mob.: 29280881
Mail: Karin.s.otzen@gmail.com
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Jan Brath Jensen, Sommervej 14 B
Mob.: 22495024
Mail: jan@brath.dk
Robert Hinz Kauffmann, Sommervej 4 A
Mob.: 60666031
Mail: famhinzkauffmann@gmail.com
Hanne Rasmussen, Toftemosevej 25 B
Mob.: 24846108
Mail: hanras1955@gmail.com
b) 2 Suppleanter valgt for 1 år:
Michael Henriques, Toftemosevej 35
Mob.: 44576000
Mail: mjhs@cowi.com
Rolf Eriksen, Toftemosevej 17 A
Mob.: 22494459
Mail: rolfwestphaleriksen@hotmail.com
c) 2 Revisorer valgt for 1 år:
Carl Ole Estreich, Toftemosevej 16
Mob.: 23713385
Mail: coestreich@webspeed.dk
Niels Kryger Andersen, Solvej 25
Mob.: 66152990
Mail: nka@lic-mail.dk
8. Eventuelt
Ang. farthastighed på vores fælles veje blev stillet af Niels Sørensen, Toftemosevej 29 C.
Der bliver kørt alt for stærkt trods markering af max. 30 km/t på asfalt, og mener ikke det har hjulpet.
Generelt kom der gang i en debat omkring vejbump/chikaner på vores veje.
Robert Kauffmann, Sommervej 4 A, synes, det er en idé at stille forslag om etablering af vejbump til næste generalforsamling.
Vagn Philipsen, Solvej 22, foreslår chikaner på fælles veje, så kun 1 bil kan passere ad gangen.
Spørgsmål stillet ang. båd i rabat på Sommervej 16, og bestyrelsesmedlem
Robert Kauffmann har foretaget en anmeldelse til politiet, hvor kravet er, at der sættes nummerplade på.
Emnet blev generelt drøftet og kan udmønte sig i en vedtægtsændring i forhold til stationær parkering i foreningens fælles rabatter.
Bestyrelsen vil tage sagen op. Spørgsmål ang. byggelinie §4 – Deklaration af 31.oktober 1946, som skal overholdes.
Bebyggelse på parceller skal ske i smuk villastil og skal respektere de på planen viste byggelinjer.
Planen fastsætter en byggelinje på 5 meter fra vejskel. Helsingør Kommune har alene påtaleret til deklarationen.
Spørgsmål ang. gravetilladelse ved nye entreprenører, hvor bestyrelsen har bedt
Helsingør Kommune om at overholde vores regler ang. veje.
Den korrekte recept på asfalt farve har vi liggende.
Gravetilladelser fremover skal gives af bestyrelsen til kommunen. Spørgsmål fra Pernille Westergaard,
Solvej 9 A, ang. haveaffald henlagt i Hornbæk Plantage – grænsende op til grundejerforeningen – om det er tilladt.
Karin Otzen tager kontakt til Naturstyrelsen/Kronborg Skovdistrikt og sender besked til samtlige grundejere,
når svar modtages.
-----------------------------------------------------------------------------
Den samlede opgørelse af brevstemmer, der var indløbet til den ordinære generalforsamling d. 30.09.20,
samt hvordan de stemte og et samlet resultat.
6 brevstemmer godkendte alle emner - regnskab 2019,
bestyrelsens forslag om tilladelse til at alle separate matrikler med lovhjemmel i fremtiden
bliver opkrævet kontingent og vejbidrag som alle andre, budget 2020, valg til samlet bestyrelse for 1 år.
1 brevstemme godkendte pkt. 2 regnskab 2019, godkendte ikke pkt. 3 bestyrelsens forslag,
godkendte ikke pkt. 4 budget 2020 årskontingent på kr. 1.000,-
godkendte ikke pkt. 5 valg til bestyrelsen for 1 år -
kasserer og bestyrelsesmedlem Karin Otzen, men godkendte de øvrige bestyrelsesmedlemmer, suppleant og revisorer.
Ved selve generalforsamlingen d. 30.09.20 på Hornbæk Skole var der
fremmødt ialt 21 personer - 16 medlemmer + 5 bestyrelsesmedlemmer.
Alle fremmødte godkendte samtlige punkter på dagsordenen.
Tilstede var 28 stemmeberettigede samt bestyrelsen v/Poul Wolter, Bent Andersen, Jørgen Steen Andersen, Karin Otzen og suppleant Jan Brath Jensen
1. Valg af dirigent
Bent Andersen blev valgt til dirigent og meddelt, at indkaldelse er udsendt iht. Love § 4
2. Informationsmøde vedr. tyveri, sikring m.m. v/ambassadør Jeanette Standly Mikkelsen v/Bo Trygt
Jeanette gav gode råd og tips til, hvordan man som boligejer forebygger indbrud og tyveri samt gennemgik sikkerhedsprocedurer omkring effektiv sikring af bolig. Især nabohjælp blev fremhævet som meget effektiv.
3. Formandens beretning
Formand Poul Wolter fremlagde årsberetning. Se nedenstående:
Bestyrelsen beretning 29. maj 2019.
Det forgangne år har været et ret så hektisk år for bestyrelsen, men de mange af de lange sager ser nu ud til at nå en afslutning.
Den længste og på godt jysk mest trælse sag har været mursagen Toftemosevej 31 A. Den startede for over to år siden, men nu ved vi,
at den slutter senest 1. juli i år. Selv om vi har orienteret foreningens medlemmer på mail,
så vil jeg her kort ridse sagen op, ligesom jeg gjorde på forrige generalforsamling.
Som bestyrelse i grundejerforeningen går vores arbejde bl.a. ud på at varetage medlemmernes fællesområder, altså vejene og de grønne fortove og stier.
I dette arbejde er der fra den nuværende bestyrelses side intet ønske om at optræde som politi.
Men når vi fra medlemmer modtager klager over, at et medlem er ved at bygge en mur, der går et pænt stykke ud i vores fælles areal,
kan vi selvfølgelig ikke bare sige, at det ikke kommer os ved.
Sådanne tvister afgøres normalt på helt udramatisk vis af en uvildig instans, nemlig Hegnsynet.
I denne sag fastslår Hegnsynet, at muren står et godt stykke inde på foreningens fælles areal, og at muren skal pilles ned.
Den afgørelse er murens ejer ikke tilfreds med. Han hævder nu, at selv om muren står på fælles areal, har han vundet hævd på dette.
Han sætter en advokat på sagen, og nu er sagen så kompliceret, så vi sætter Drachmanns Advokater på sagen.
Da vi ikke ønskede at optrappe konflikten yderligere, meddeler vi, at vi gerne ser endnu en prøvning af sagen ved en skelforretning.
Heller ikke ved denne instans får murens ejer medhold. Skelforretningens afgørelse fastslår, at han ikke har vundet hævd.
Nu troede vi jo dengang, at sagen endelig var afgjort, efter at foreningen havde fået medhold ved to uvildige instanser.
Men nej. Nu anker murens ejer sagen til byretten. Her er det sådan, at de to tidligere kendelser ikke umiddelbart kan bruges,
og derfor bestemmer retten, at der nu skal holdes et skelsyn. Kendelsen fra dette skelsyn er lige så klar,
som i de to foregående afgørelser: Muren er opført på grundejerforeningens fælles areal.
Herefter venter vi i bestyrelsen så på selve retsmødet i Byretten, men et par dage før dette skulle holdes,
giver modparten op og trækker sagen. Det er forklaringen på, at jeg i starten kunne sige, at denne sag slutter senest 1. juli i år.
For senest denne dato – altså i løbet af de næste 33 dage – skal muren rives ned.
Nu sidder I sikkert og tænker, at sådan en sag må være dyr. Og det er den sørme også.
Men i foreningen har vi tegnet en forsikring, der også dækker i sådanne tilfælde.
Langt størstedelen af omkostningerne har forsikringen taget, og da ejeren af Toftemosevej 31A blev pålagt 18.000 kr. i sagsomkostninger,
slap vi fra denne – set fra vores synspunkt – helt unødvendige langtrukne sag med en udgift på små 30.000 kr. Det nøjagtige tal vil fremgå af regnskabet.
Bestyrelsen anerkender selvsagt retssystemet, men vi er forundrede over – for nu at sige det mildt – at der i en sådan lille lokal sag,
skal hele tre afgørelser til, før modparten indser, at han har tabt sagen. Det er bestemt ikke rart at have en sådan sag hængende over hovedet,
og I skal tænke på, at vi i bestyrelsen er her som frivillige, der ønsker at arbejde for foreningens ve og vel.
Også derfor vil vi i bestyrelsen takke for den meget fine opbakning, som rigtigt mange af vores beboere har udtalt i skrift og tale.
Ligesom der er mange opdateringer ”over hækken”, når nu folk kom forbi.
Bestyrelsen vedtog i årets løb at udvide antallet i vores bestyrelse til 5, som er det antal medlemmer som vores love foreskriver.
Bestyrelsen har budt den frivillige suppleant Jan Brath Jensen velkommen.
Og så til vores nye veje. En af de andre store sager her i det forgangne år.
Og sikke flotte veje og grønne fortove vi har fået, nu også på den sidste del af Toftemosevej og Stjernevej.
Bestyrelsen vil gerne takke René Blumensaadt fra Hornbæk Fjernvarme for et godt konstruktivt samarbejde.
Det udmøntede sig i et aftalegrundlag vedr. rabatter og veje. Dette blev gennemført, selv om Hornbæk Fjernvarme ikke er kommet overens vedr.
fejl og mangler med deres hovedentreprise partner på deres fjernvarme projekt i vores område.
Som en af konsekvenserne af fjernvarmeprojektet blev en del af vores asfalt projekt jo henlagt til opstart her i foråret.
Dette for at de opgravede veje kunne ”sætte” sig gennem det forløbne år.
Efter aftale med Hornbæk Fjernvarme stod Asfaltfirmaet Colas for klargøringen inden nyt slidlags asfalt,
dvs. rettelse af nogle græssten/fornyet kantsten tre steder/op fræsning og ny bund, der hvor fjernvarme var nedlagt i vej.
Colas fuldendte herefter vores fælles kontrakt ved at tillave det sidste slidlag på Stjernevej og Toftemosevej.
Som samarbejdspartner/udførende har det været en glæde at have Colas med om bord.
Vi er blevet lyttet forstående til, samt de altid sædvanlige kampe vedr. fejl og mangler på sådan et projekt, som har været ganske små.
Som en ankermand, kan bestyrelsen ikke takke Sven Nikolajsen nok. Den viden og indsigt i de forskellige arbejdsgange,
som du jo havde, kendte vi jo ikke til, så endnu en gang rigtigt mange tak for din store hjælp.
Det afsluttende regnskab for vores nye veje er jo rundsendt og kan debatteres under punkt 4) Vej projekt.
Den tredje store sag, som jeg vil omtale, er sagen vedrørende paragraf 4.
(Byggelinjen der er pålagt på næsten hver en ejendom her i kvarteret. Byggelinjen ligger i en afstand fra vejskel på 5 meter).
Helsingør Kommune vil, som alle er klar over, ud af sin påtale rettighed vedr. §4,
der omhandler friholdt byggezone fra vejskel til byggelinje.
Deres pligt til at administrere denne paragraf vil de have G/F Toftemosegaard til at stå for.
Bestyrelsen har modtaget et forslag og fremsendt rettelser via mail til dette,
samt at vi i fremsendte svar mail til kommunen har orienteret dem om 3 ting, som vi finder vigtige:
1. Bestyrelsen har ikke beføjelser til at underskrive en endelig aftale. Denne ligger hos ejeren. Dvs. hos hver enkelt grundejer.
2. Al korrespondance i denne sag kan altid bedes fremsendt, hvis man ejer en ejendom i grundejerforeningen.
3. Vi har fremsat en drejebog over en arbejdsgang på denne sag, som vi forventer vil se sådan ud:
a) Udkast til vurdering og svar imellem Helsingør Kommune og Bestyrelsen (dette pågår)
b) Ved endelig overenskomst vil dokumentet blive fremsendt til vores advokat for gennemgang og kommentarer
c) Ved godkendelse fra vores advokat, vil dokumentet blive rundsendt til G/F Toftemosegaards medlemmer for kommentarer
d) Ved indkommende kommentarer vil disse blive taget op med Helsingør Kommune
e) Ved afklaring af ovennævnte kommentarer med Helsingør Kommune vil disse tilgå vores advokat
f) Ved godkendelse fra advokat bliver det samlede materiale udsendt samt med dato for ekstraordinær generalforsamling
g) Ved endelig godkendelse eller afvisning ved omtalte generalforsamling, vil bestyrelsen orientere Helsingør Kommune
Og så til os selv.
Bestyrelsen fik til opgave på sidste generalforsamling at se ind til omkostninger og andet ved en eventuelt finansieret administrator.
Baggrunden for dette var, at den siddende bestyrelse vil udtynde sig selv pga. alder,
og at det åbenbart er meget svært at få nye medlemmer til at tage over.
Der blev kontaktet et administrationsfirma, der fik forespurgt, om de kunne administrere en forening uden en bestyrelse.
Svaret var, at de i nødstilfælde og kun inden for kort tidsrum, kunne gøre dette, men at omkostningerne ville blive store,
da der hver gang der skulle tillaves vedligeholdsarbejde–nye tiltag –nye aftaler –kommune forespørgsler etc.
skulle afholdes en ekstraordinær generalforsamling selv for bitte små ting.
Så en forening uden en bestyrelse er på dybt vand.
Bestyrelsen beder om, at dem med de firbenede kæledyr samler deres efterladenskaber op.
Det er beskæmmende, at når man kontakter en hundeejer og meddeler, at hans hund har tabt noget på genboens rabat,
er svaret ”ja, det gjorde den” og går rask ligegyldig videre. Dette var sagt af et medlem, der bebor vores område.
Bestyrelsen vil også henlede opmærksomheden på, at man selv som grundejer har pligt til at vedligeholde sin rabat.
Deriblandt skal man sørge for, at den nye vej er opfyldt ved rabatten til overkant asfalt.
Dette er ikke et fælles grundejerforeningsgøremål, men kun ens egen.
Med vores nye flotte veje har vi også givet vores område et løft, som ikke bare får kvarteret til at tage sig pænere ud,
men også kan spille ind på vores boligers kvadratmeterpris.
De nye veje lægger måske også op til højere fart. Men det er altså ikke meningen.
Vi henstiller fortsat til, at vi højst kører 30 km/timen. Langt de fleste beboere overholder denne fartgrænse,
men nogle har stadig meget svært ved at lette trykket på speederen.
Fra bestyrelsens side opfordrer vi alle til at medvirke til at få disse “fartsyndere” ned i fart ved at
give tegn eller ved stille og roligt at fortælle dem, at vi alle skal være her.
Vores kvarter er blandt andet eftertragtet på grund af, at det er et lukket område, og vi derfor er fri for gennemkørende trafik.
Der er derfor ingen grund til, at vi selv speeder op, som om vi bare skulle igennem kvarteret hurtigst muligt.
Bestyrelsen ønsker alle en rigtig god og fredelig sommer.
Fra en fremmødt blev der givet anerkendelse af bestyrelsens arbejde.
Spørgsmål stillet ang. vedligeholdelsespligt – om bestyrelsen kan tage sig af det?
Svar: Vi kan evt. reagere på henvendelse fra grundejer ved at kontakte Helsingør Kommune, hvorefter deres direktiver skal efterkommes.
Spørgsmål stillet ang. mursag om der er skabt præcedens for dom.
Svar: Vi kan indføje mursag på vores hjemmeside med oplysning om, at grundejere skal holde sig indenfor skelpæl iht. domsafskrift.
Spørgsmål stillet ang. underskriftindsamling vedr. §4 Byggelinje, deklaration af 31. oktober 1946.
Svar: Gælder stadigvæk.
Spørgsmål stillet ang. eventuelt finansieret administrator i tilfælde af, at foreningen ingen bestyrelse havde.
Svar: Bestyrelsen tog emnet op, fordi vi var i tvivl om håndtering af dette. Det var kun en undersøgelse.
Beretning blev godkendt enstemmigt.
4. Vej projekt
Gennemgang ved Poul Wolter i henhold til asfalt projekt 2016-2019 – sammenligning af asfalt – fjernvarme.
Gave til Sven Nicolaisen som afleveres personligt, da Sven ikke var tilstede.
Spørgsmål ang. rengøring efter pålægning af asfalt.
Svar: Grundejeres eget ansvar.
5. Regnskab 2018
Godkendt.
6. Indkomne forslag
2 forslag indsendt af Poul Wolter, som blev gennemgået.
a) Bestyrelseshonorar
Blev livligt debatteret af fremmødte. Et årligt honorar på 5.000 kr. årligt i stedet for 25.000 kr.
som forslag for fastholdelse af medlemmer. Det bør ikke være et incitament for at stille op til
bestyrelsesarbejde, at der udbetales honorar.
Fra fremmødt blev det pointeret, at det var for dyrt et forslag, og at det var en provokation at lønne
en bestyrelse for arbejdet.
Michael Henriques kom med forslag om i stedet for at anvende de 25.000 kr. på konsulent rådgivning,
reklame, udbredning af bestyrelsesarbejde ved at orientere om, hvad der foregår ved møderne. Hvor
sjovt det kan være at arbejde som frivillig og promovere alt det gode, som en bestyrelse foretager.
Forslaget blev ikke vedtaget.
b) Fartdæmpende foranstaltninger
Blev livligt debatteret af fremmødte. Bent Andersen oplyser, at der er 3 medlemmer på Stjernevej, som
har rettet henvendelse ang. problem med hastigheden.
Spørgsmål stillet ang. de 2 mærkninger med 30 km. i timen i asfaltbelægning ved vej indsnævring i start
af Toftemosevej. Har de effekt?
Svar: Bestyrelsen mener, det har en god præventiv effekt, som en påmindelse om foreningens
hastighedskrav.
Forslag stillet af Michael Henriques ang. opstilling af fart- og fotomåler på fælles veje.
Forslag stillet ang. opstilling af skilte med mærkning på standere ved udkørsler og hjørner.
Svar: Politi skal give tilladelse til skiltning jævnt fordelt over hele foreningens område. Er afprøvet
for 2 år siden og skal etableres sammen med vejbump i henhold til kommunen. Skiltning kan ikke
lægges på hjørner og ved udkørsler.
Flere fremmødte mente, at forslag om 18 stk. mærkninger med ”30 km. husker” skal reduceres til
10 mærkninger i stedet for 18 stk. som foreslået.
Afstemning: 14 stemmer for – 13 stemmer imod.
Forslaget blev godkendt med 10 stk. á 30 km. mærkninger.
7. Budget 2019
Spørgsmål stillet ang. lågeafgift og incassosager, som blev besvaret med uddybning.
Godkendt.
8. Valg til bestyrelsen
a)
Formand:
Poul Wolter, Toftemosevej 33
Mob.: 61270852
Mail: pwolterdk@gmail.com
Kasserer og bestyrelsesmedlem:
Karin Otzen, Plantagevej 17 D
Mob.: 29280881
Mail: karin.s.otzen@gmail.com
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Bent Andersen, Stjernevej 26
Mob.: 20441523
Mail: stjernevej26@gmail.com
Jan Brath Jensen, Sommervej 14 B
Mail: jan@brath.dk
Robert Heinz Kauffmann, Sommervej 4 A
Mob.: 60666031
Mail: famhinzkauffmann@gmail.com
b)
Suppleanter:
Hanne Rasmussen, Toftemosevej 25 B
Mail: hanras1955@gmail.com
Michael Henriques, Toftemosevej 35
Mob.: 44576000
Mail: mjhs@cowi.com
c)
Revisorer:
Carl Ole Estreich, Toftemosevej 16
Mob.: 23713385
Mail: coestreich@webspeed.dk
Niels Kryger Andersen, Solvej 25
Mail: nka@lic-mail.dk
9. Eventuelt
Spørgsmål stillet ang. parkering i rabatter samt parkering udfor koteletgrunde.
Formanden svarer, at bestyrelsen ikke kan gøre noget pga. regelsættet iht. Statens lovgivning på området.
Kan eventuelt indføje på vores hjemmeside som en henstilling til at undgå parkering i rabatter over en længere periode
samt det uhensigtsmæssige at parkere udfor koteletgrunde. Vi skal alle være med til at forskønne vores område.
Spørgsmål stillet af Mariane Bundgaard ang. initiativtagelse med overrækkelse af blomst til nye grundejere ved indflytning.
Svar: En god idé som skal indsendes som et nyt forslag ved næste års generalforsamling til godkendelse.
Michael Henriques oplyste, at de digitale oversigtskort fra kommunen kunne være upræcise og anbefalede at tjekke stophaner.
Formand Poul Wolter rettede tak samt overrakte gave til Jørgen Steen Andersen for hans mange års arbejde i bestyrelsen.
Tilstede var 29 stemmeberettigede samt bestyrelsen v/Poul Wolter, Bent Andersen, Jørgen Steen Andersen og Karin Otzen
1. Valg af dirigent
Bent Andersen blev valgt til dirigent og meddelt, at indkaldelse er udsendt iht. Love § 4
2. Bestyrelsens beretning
Formand Poul Wolter fremlagde årsberetning. Se nedenstående:
Bestyrelsen årsberetning – maj 2018
Bestyrelsen har i det forgange år været meget ”på”.
En af de store sager her i 2017/18 var mursagen vedr. Toftemosevej 31A. Og vi må desværre konstatere, at den ikke er færdig. Den skal nu afgøres i Byretten en gang til efteråret.
Som I hører, er det en sag, som efter vores mening er vokset ud over, hvad vi normalt anser for at være rimeligt for en grundejerforening.
Selvom vi har orienteret foreningens medlemmer på mail, så vil jeg her kort ridse sagen op igen.
Som bestyrelse i grundejerforeningen går vores arbejde bl.a. ud på at varetage medlemmernes fællesområder, altså vejene og de grønne fortove og stier.
I dette arbejde er der fra den nuværende bestyrelses side intet ønske om at optræde som politi.
Men når vi fra medlemmer modtager klager over, at et medlem er ved at bygge en mur, der går et pænt stykke ud i vores fælles areal, kan vi selvfølgelig ikke bare sige, at det ikke kommer os ved.
Sådanne tvister afgøres normalt på helt udramatisk vis af en uvildig instans, nemlig Hegnssynet.
Det fastslår, at muren står et godt stykke inde på foreningens fælles areal, og at muren skal pilles ned.
Den afgørelse er murens ejer ikke tilfreds med. Han hævder nu, at selv om muren står på fælles areal, har han vundet hævd på dette.
Han sætter en advokat på sagen, og nu er sagen så kompliceret, så vi sætter Drachmanns Advokater på sagen.
Da vi ikke ønsker at optrappe konflikten yderligere, meddeler vi, at vi gerne ser endnu en prøvning af sagen ved en Skelforretning.
Heller ikke ved denne instans får murens ejer medhold. Skelforretningens afgørelse fastslår, at han ikke har vundet hævd.
Nu troede vi jo, at sagen endelig var afgjort, efter at foreningen havde fået medhold ved to uvildige instanser.
Men nej. Nu anker murens ejer sagen til byretten. Og der er vi altså i dag. Vi har ikke endnu fået en dato for sagen, men det bliver først en gang til efteråret.
En anden stor sag, der har trukket tænder ud, er den planlagte forbedring af vores veje. Og nu er vi næsten i mål.
Også her har vi sendt en mail ud til medlemmerne med en status for godt en måned siden.
Og når vi kun næsten er i mål, skyldes det fjernvarmearbejdet på en del af Stjernevej og en del af Toftemosevej. Her skal vejene lige sætte sig, så her må vi vente et års tid.
Fjernvarmearbejdet blev opstartet i slutningen af sidste år, og det blev et hårdt arbejde med vand og mudder i alle de forskellige udgravninger.
Men blev gennemført næsten til tiden, og bestyrelsen tager hatten af for de folk, der arbejdede under disse konditioner.
Som bestyrelse skrev vi til Hornbæk Fjernvarme kort efter fjernvarmearbejdets færdiggørelse. Her rejste vi forskellige krav, der til dels er afhjulpet. Her fik vi hjælp fra vores egen vej-ekspert.
Kantstenene på alle de tilstødende veje til Sommervej var også en af de tunge sager.
Vi startede med at reparere et par kantsten selv, men da flere kantsten i forskellige hjørner blev ”dårlige”, tog vi sagen op med vores hoved-entreprenør.
Efter to møder indvilgede de i, at kantstenene skulle udskiftes på deres regning.
Vi har fået nyt firma til at gruse vejene, når de bliver glatte. Aftalen er sådan indrettet, at firmaet gruser, når meldinger fra kommunen og DMI tilsiger det.
Ved en stor indsats fra Jens Tellram-Thrane fik foreningen som en af de første i landet en hjertestarter.
Jens’s indsats med at inddrage frivillige, afholde kursus, tillade at man kunne trække strøm fra hans hus til hjertestarteren, er virkelig noget vi i bestyrelsen siger ham stort tak for.
Dejligt at folk vil involvere sig på det personlige plan for at tilgodese det lokalsamfund, som de er en del af.
Det kan oplyses, at hjerterstarteren har været tilkaldt 4 gange.
Også et andet medlem er kommet med en god ide til bestyrelsen. Efter en række indbrud i området foreslog medlemmet, at der blev opsat et skilt om Nabohjælp ved indgangen til vores grundejerforening.
Det er sat op, som I sikkert har set.
Som altid vil bestyrelsen minde hver grundejer om, at rabatten ud foran matriklen er ejerens personlige ansvar at vedligeholde.
Dette drejer sig lige fra opfyldning af jord til såning af græs samt græsslåning.
Og til sidst. Vi har i dag valg til bestyrelsen, men vi har derudover også en ledig plads.
Vi synes, at det er et vigtigt arbejde til fælles bedste, og mængden af arbejde i år ligger langt ud over det sædvanlige, hvor vi kan klare os med fire møder.
Måske er vi så heldige, at der allerede her i aften er nye emner på banen.
Men ellers tag en snak med jeres naboer og hør om han eller hun vil give en hånd med i grundejerforeningens bestyrelse.
Bestyrelsen ønsker alle en god sommer.
Spørgsmål stillet vedr. hække/hegn/mure ud over egen grund:
Svar: Vores vedtægter/love foreskriver, at man skal holde egen beplantning på egen grund. Vedr. faste bygningsdele må der ikke bygges på fælles veje.
Spørgsmål stillet vedr. omkostninger til advokat vedr. Toftemosevej 31A. Et enkelt medlem mente, at vi brugte for mange penge til advokatbistand.
Svar: Sager koster selvfølgelig, men Grundejerforeningen har tegnet retshjælpforsikring på kr. 300.000,-
Spørgsmål stillet om rabatterne på Stjernevej og Toftemosevej bliver reetableret:
Svar: Bestyrelsen vil rette henvendelse til Hornbæk Fjernvarme og forfølge sagen og fortsat videre- orientere vores medlemmer.
Beretning blev godkendt enstemmigt.
3. Regnskab 2017
Godkendt
4. Bestyrelsen orientering vedr. vejprojekt
Formanden gav orientering omkring hele vejprojektet, som ved afleveringsforretningen blev gennemgået sammen med entreprisechef Daniel Jørgensen fra Colas A/S.
6/7 af vejarealet er nu tillavet. Der er kommet en ekstra udgift pga. en del af Plantagevej blev kraftigt forhøjet, og der blev en ekstra udgift pga indeksregulering af kontrakten.
Bestyrelsen har gået vejene igennem med Hornbæk Fjernvarme og påpeget store revner.
Colas gav samtykke til, at revner skal bankes op og repareres, men afventer afgørelse fra Hornbæk Fjernvarme pga. voldgiftssag.
I starten af 2019 skal bestyrelsen tage beslutning om udførsel af den sidste syvende- del, så der kan sættes punktum for asfalt projektet.
Spørgsmål blev stillet ang. yderligere fjernvarme tilslutning til andre grundejere fremover, som vil betyde opskæring af vores veje igen.
Formanden svarer, at det kan ske i løbet af de næste 20-30 år frem.
Spørgsmål blev stillet, om alle grundejere skal betale til vejfond/vejbidrag fremover.
Formanden svarer, at dette spørgsmål vil blive taget op på en fremtidig generalforsamling.
5. Indkomne forslag
a) Bent Andersen foreslog følgende:
Bestyrelsen bedes fremlægge til næste generalforsamling ulemper ved en ikke eksisterende bestyrelse - både på det praktiske samt det økonomiske plan.
Forslaget blev vedtaget.
b) Bestyrelsen foreslog følgende vedtægtsændring:
Bestyrelsen bliver valgt for et år ad gangen.
Forslaget blev vedtaget. 31 stemte for - 2 stemte imod.
c) Bestyrelsen foreslog følgende:
Ekstra opkrævning ny asfalt kr. 2.000,- år 2019.
Bestyrelsen oplyser, at de ekstra penge opkræves for at have beholdning nok til at betale det fulde vejarbejde, såfremt der bliver store ekstra arbejder.
Hvis disse ekstra omkostninger bliver mindre end forventet, vil det blive taget op på den kommende generalforsamling i 2019.
Forslaget blev vedtaget. 20 stemte for. 4 stemte imod. 9 undlod at stemme.
6. Budget 2018
Vedtaget.
Der blev stillet spørgsmål af Niels Kryger Andersen, Solvej 25, ang. opsparing i forhold til omkostninger/budget.
Bestyrelsen lovede at komme med en særskilt forklaring på dette spørgsmål og vil blive udsendt på mail til grundejerne.
7. Valg til bestyrelsen
Formand:
Poul Wolter, Toftemosevej 33
Mob.: 61270852
Mail: pwolterdk@gmail.com
Kasserer og bestyrelsesmedlem:
Karin Otzen, Plantagevej 17 D
Mob.: 29280881
Mail: karin.s.otzen@gmail.com
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Bent Andersen, Stjernevej 26
Mob.: 20441523
Mail: stjernevej26@gmail.com
Jørgen Steen Andersen, Stjernevej 11
Mob.: 40113522
Mail: jorgensteenandersen@gmail.com
Suppleant valgt:
Jan Brath Jensen, Sommervej 14B
Mail: jan@brath.dk
Revisorer:
Carl Ole Estreich, Toftemosevej 16
Mob.: 23713385
Mail: coestreich@webspeed.dk
Vagn Philipsen, Solvej 22
Mob.: 40819777
Mail: jovasol@live.dk
8. Eventuelt
Trafiksikkerhedsudvalget: Da bilernes hastighed på specielt Toftemosevej og Stjernevej stadigt er for stor, orienterede Jesper Otzen om et muligt tiltag til fartdæmpende foranstaltninger,
udformet som en chikane med 2 forskudte vejbump.
Fordelen ved den type er bl.a., at passage igennem med max. 30 km/t. kan foregå, uden at en personbil kommer i berøring med bumpet,
samt at store varebiler og lastvogne sagtens kan passere henover bumpene ved 30 km/t. også. Der skal tages en principbeslutning samt tages beslutning om budgetramme ved næste generalforsamling i 2019.
Spørgsmål stillet ang. knallertkørsel på fælles stierne. Forslag til næste generalforsamling år 2019 til beslutning med opfordring til forældre, at knallertkørsel ophører.
Spørgsmål stillet ang. snerydning/saltning på fælles stierne. Bestyrelsen vil undersøge dette hos Ny Hillerød Vintertjeneste.
Underskrevet referat
Bilag til referat af generalforsamling d. 30.05.2018 v/Grundejerforeningen Toftemosegaard ang. særskilt forklaring på spørgsmål ang. opsparing i forhold til omkostninger/budget 2018.
Til stede var 22 stemmeberettigede samt bestyrelsen
1. Valg af dirigent
Bent Andersen blev valgt til dirigent og meddelt, at indkaldelse er udsendt iht. Love § 4.
2. Bestyrelsens beretning
Bestyrelsen har i det forgangene år haft en del mere arbejde end normalt. Vi har nu færdiggjort vores vejprojekt omhandlende tilbud 284.01 - altså første etape.
Ekstraarbejdet omhandlende for denne entreprise havde en omkostning på kr. 56.628,13 incl. moms.
Ekstraarbejdet omhandler: Lidt ekstra asfalt — flere meter kantsten — sti og vel renovation i forbindelse med rodfræsning - ekstra kantsten ved hjørnet Stjernevej/Toftemosevej.
Så sammenlagt kom vi i mål med en færdig omkostning på i alt kr. 463.753,13 incl. moms.
Alle disse nævnte beløb er at læse i det fremsendte slutregnskab omhandlende tilbud 284.01 samt dens bilag.
Slutregnskabet er fremsendt til alle grundejere d. 15 maj. Der er udover det omtalte også udskiftet 2 stk. vejbrønde inden for det samme tidsrum.
Begge på Stjernevej ud for nr. 34 og 19. Omkostningen for begge af disse beløb sig til i alt kr. 34.500,00.
En markerings pæl ved vejindsnævringen blev nedkørt. En fornyet pæl stod foreningen i kr. 4.700.
Vi også haft mange møder med kommunen og deres medarbejder.
Det drejer sig deriblandt om overkørslen til vores nabogrundejerforening ved Stjernevej, mødedeltagelse ved det nye plejehjem,
andels pålæggelse ved ny belægning omhandlende Toftemosevej 2C., forespørgsel om hastighed samt om parkering på vores rabatter og veje osv.
Der er også brugt kræfter på sagen Toftemosevej 31A, der omhandler en opført murstens mur på vort fællesområde.
Der er efter afholdt hegnssyn og i går afholdt skelforretning blevet dømt til vores fordel. Kendelsen vedr. skelforretningen foreligger inden for en periode af 4 uger,
med den indkaldte landinspektør, som ingen problemer havde med at fremsige sin kendelse på stedet, og foreningen bad da om en skriftlig kendelse.
Toftemosevej 31 A har en frist på 8 uger, når kendelsen foreligger, til at gøre indsigelse mod den fremførte kendelse.
Så må vi så se, hvad der kommer ud af det, og så tager vi den derfra.
Vi er i bestyrelsen godt tilfreds med Drachmann advokaten, der varetager det juridiske på foreningens vegne i denne her sag.
Som I også kan se af bilagene fra den fremsendte generalforsamlings indkaldelse, er vi i bestyrelsen opmærksomme på,
at der ikke på nogen måder er den samme tilslutning til at indgå i bestyrelsesarbejdet, som før.
Det er ligesom i andre foreninger med frivilligt arbejdskraft, svært at tiltrække prima de unge til at gøre en frivillig indsat.
Det der førhen var en æressag at komme med i en sådan bestyrelse, er som med meget andet i vores tilværelse blevet nedgraderet.
Den siddende bestyrelse for nuværende, har en høj levealder, så man skal nok ikke forvente mange år endnu, før den aftræder.
Generalforsamlingen må så vælge, hvilken vej man så vil gå, hvis der fortsat ikke kommer nye frivillige ind i bestyrelsen.
På denne baggrund har bestyrelsen efter mange møder og ideer kommet frem til, at der i en fremadrettet proces bliver allokeret flere midler til bestyrelsesarbejdet
samt udfærdigelse af en skrivelse, der netop adressere denne problemstilling vedr. ny tilgang til bestyrelsen.
Denne skrivelse er rundsendt til alle matrikler her i sidste uge.
Vedr. fjernvarmen er vi ikke blevet gjort bekendt med mere, end hvad vi alle er blevet oplyst om fra Hornbæk Fjernvarmeselskab.
Bestyrelsen beder alle grundejere om ikke at bruge det grønne fortov til parkering af ens private biler og erhvervsbiler.
Området ser sjusket ud med de ødelagte rabatter, og hvis disse bilejere ønsker at få vores område til at se lidt mere indbydende ud,
kan det være et skridt i den rigtige retning at parkere på egen grund.
Dette skal ses som en opfordring, selvom kommunen adviserer anderledes med skiltet ved indkørsel til vores område.
Man bedes også tage i betragtning, at det jo er fælles jord, man op kører, som måske ens nabo så har pligt til at tilrette hele året.
Ved en sådan udført parkering, kan dette tolkes som en ren ligegyldighed over for ens nabo samt de andre 220 beboer i området,
der gerne ser lokalområdet som en smuk enhed. Samtidig vil vi også godt minde jer om vores og Helsingør Kommune grønne beskærings politik,
der gælder ud mod offentlig rum. Se mere om dette på vores hjemmeside på www.gf-toftemosegaard.dk.
Til sidst vil formanden godt takke sin bestyrelse for det sidste års arbejde.
Der har jo været sværdslag oppe i det røde felt, men vi lander altid med begge ben på jorden.
Det er i min optik et tegn på en god og sund bestyrelse, rigtigt mange tak for arbejdet. Til slut vil bestyrelsen ønske alle en rigtig god sommer. Tak for ordet.
3. Regnskab 2016
Kassereren gennemgik det udsendte regnskab. En grundejer spurgte ind til den store udgiftspost snerydning, hvor bestyrelsen informerede om, at faktura vedr. år 2015 + 2016 var sendt samlet til betaling. Regnskabet blev godkendt enstemmigt.
4. Bestyrelsen orientering vedr. vejprojekt
Formanden gav grundig orientering om forløbet indtil nu samt gennemgang af 1. og 2. etape.
Den tidligere sagsbehandler træder tilbage, og bestyrelsen afventer en ny.
Anden etape igangsættes efter påske 2018 med asfalt samt vejstriber.
Enhver grundejer opfordres til at køre jord på egne rabatter, hvis der skønnes behov herfor, med henblik på at løfte/hæve rabatten for at holde denne fri for vand.
Ellers kan der opstå problemer med adgangsparti. Og rabatten skal kunne benyttes som fortov! Et godt eksempel blev fremhævet: Solvej 18 A — som blev lavet for ca. 30 år siden.
Opfordring yderligere givet til samtlige grundejere om beskæring af levende hegn og træer mv. ved skel samt ved fælles stier.
Skal holdes i orden iht. Vedtægter/Love. Grundejere har pligt til at sørge for, at hække, buske og træer, der vokser på egen grund,
ikke generer hverken gående eller kørende på fortov og vej.
Ekstra opkrævning udsendes til samtlige grundejere i oktober måned 2017 på kr. 800,- til betaling af sidste etape af vejprojekt.
Debat omkring emnet at holde orden i egne rabatter og indkørsler samt beskæring af vildtvoksende hegn og træer.
Det kniber i vores kvarter, mener medlem Henrik Dyhrfjeld, Månevej 20, og det må være i fælles interesse at sørge for, at vores område tager sig pænt ud.
Debat omkring emnet fjernvarme i vores område, hvor bestyrelsen opfordrer, at de medlemmer som er interesseret i at få fjernvarme går sammen i en gruppe,
og derefter retter henvendelse til formand v/bestyrelsen Hornbæk Fjernvarme Kim Schuldt-Larsen, e-mail: kim.schuldt.larsen@mail.tele.dk, mobil 26244288.
Der var ikke flertal for fjernvarme blandt grundejerne. Medlem Line Thorngaard, Sommervej 16,
har fået brev om start af gravning til fjernvarme i uge 26. Medlem Michael Henriques, Toftemosevej 35, mener at jordvarme er i konkurrence med fjernvarme.
5. Indkomne forslag
Der var 3 stk. forslag fra bestyrelsen, og 1 forslag fra Jens Tellram-Thrane, Toftemosevej 39, som er sendt ud.
Forslag om indkøb af 1 hjertestarter fra Jens Tellram-Thrane blev oplæst af bestyrelsesmedlem Bent Andersen.
Formand Poul oplyser om splittelse i bestyrelsen ang. tilslutning til forslaget.
I teorien kan grundejerforeningen ikke ofre penge til placering af hjertestarter på en enkelt matrikel - skal være placeret på fællesmatrikel nr. 2fm.
Jens oplyser om vigtigheden af en hjertestarter i vores område, og informerer om eksisterende 3 stk. hjertestartere ophængt henholdsvis ved campingpladsen,
tennisklubben og fitnesscentret. Tryg Fonden tilbyder et eksemplar pris kr. 16.000,- Placering af hjertestarter: Toftemosevej 39 uden for matriklen i opvarmet hjerteskab.
Ordningen kræver hjerteløbere og 3 frivillige blandt fremmødte meldte sig: Lene Steffen, Plantagevej 19, Claus Reeh, Plantagevej 19, Sara Bjernstål, Sommervej 23.
Jens er ERC førstehjælpsinstruktør og er Fadder til hjertestarteren og underviser hjerteløberne i brug af AED og livreddende førstehjælp.
Forslaget blev vedtaget med fuld opbakning af Grundejerforeningen, og Jens ansøger TrygFonden om bevilling af 1 hjertestarter.
Bestyrelsen takkede Jens for det gode initiativ. Medlem Henrik Dyhrfjeld opfordrede til at tage forslaget/emnet op til næste generalforsamling i 2018.
Første forslag fra bestyrelsen: Afstemning om lys overfladeasfalt på vejene. Bestyrelsesmedlem Bent Andersen informerer om fordele/synet af lys asfalt, som er vigtigt. Reparation vil blive med sort asfalt - kan blive et problem. Bestyrelsen vil anmode kommunen om at reparere i hvid asfalt. Vedtaget - 19 stemte for og 2 stemte imod.
Andet forslag fra bestyrelsen: Hævning af kassererens vederlag. Vedtaget - 22 stemte for.
Tredje forslag fra bestyrelsen: Ændringer af love for Grundejerforeningen Toftemosegaard. Bestyrelsesmedlem Bente Busck gennemgik forslag til ny tekst ændringer i Love §4, §6, §7 og §8 samt i Regler og oplysninger under storskrald/haveaffald. (Digitale folder). Vedtaget.
6. Budget 2017
Vedtaget
7. Valg til bestyrelsen
a) Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer: Bente Busck genopstiller ikke. Kasserer Karin Smith Otzen genopstiller for et år.
b) Valg af 1 suppleant for to år
c) Valg af 2. revisor (Carl Ole Estreich genopstiller)
Ingen af de fremmødte i forsamlingen meldte sig frivilligt til bestyrelsesarbejdet. Karin Otzen valgt som kasserer. Vagn Philipsen genvalgt som revisor.
8. Eventuelt
Spørgsmål fra medlem ang. de hvide betonklodser, som stadig er placeret på hjørnet af Sommervej/Stjernevej ind mod nabogrundejerforening Engholmen.
Formand Poul gav orientering om ny situation for omkørsel ved fjernvarme opgravning i rundkørslen ved Toftemosevej.
Orientering givet af Michael Henriques ang. vejudvalgisikkerhedsudvalg ang. fartdæmpende foranstaltninger.
Michael og Jesper Otzen har afholdt møde og drøftet muligheder. Derudover har Michael en certificeret kollega på jobbet,
som har seriøst erfaring efter mange års arbejde med emnet og som klart anbefaler vejbump for sikkerhed og effekt.
Forslag v/vejudvalget forventes at blive fremlagt til næste generalforsamling i 2018.
Frederikke Biering, Plantagevej 2 A, oplyser at mange uvedkommende parkerer i hendes rabat samt i rabat på hjørnet overfor hendes ejendom,
hvorefter de lufter hund i skoven. Derved slides rabatter væsentlig ned. Foreslår at tekst på skiltet ved indkørslen ad Toftemosevej til Grundejerforeningen
præciseres med privat område og ærinde kun hertil foreningen. Formand Poul kommenterer Helsingør Kommunes nye regelsæt omkring parkering på fortove.
Citat: "Helsingør Kommune har valgt at dispensere fra færdselslovens generelle regel om forbud mod parkering delvist på fortov og i rabatter.
Fra 1. juli 2017 skal der ved delvis parkering på fortove være min. 1-meters fri passage til fodgængere."
Bestyrelsen vil arbejde med dette forslag ang. slitage af rabat v/Plantagevej 2 A.
Bestyrelsens sammensætning 2017 - 2018.
Formand:
Poul Wolter, Toftemosevej 33
Mob.: 61270852
Mali: pwolterdk©gmail.com
Bestyrelsesmedlem og kasserer:
Karin Otzen, Plantagevej 17 D
Tlf.: 29280881
Mail: karin.s.otzen@gmail.com
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Bent Andersen, Stjernevej 26
Jørgen Steen Andersen, Stjernevej 11
Suppleant: Ingen
Til stede var 26 stemmeberettigede samt bestyrelsen
1. Valg af dirigent
Kenneth Barlev blev valgt til dirigent.
2. Formandens beretning
Nicolaj Wium er udtrådt af bestyrelsen pga. af fraflytning. Han var med i bestyrelsen i 25 år og en årrække som formand.
Applaus til Nicolai Wium. I stedet er suppleant Bente Busck indtrådt i bestyrelsen.
Det største arbejde i det forgangne år har været udarbejdelse af en plan for renovering af vejene.
Herunder kontakt til OK Fonden og Hornbæk Fjernvarme. Sven Nicolajsen fra Månevej har været en stor hjælp i
arbejdet om vejene, og bestyrelsen takker for dette.
Der har været en konkurs i perioden, som har givet en del arbejde til kassereren.
Bestyrelsen har måttet konstatere, at lokalplanarbejdet er standset. Dvs, at det er de regelsæt, der er pålignet hver parcel i ens skøde, der er gældende.
Formanden oplyste derudover, at der vil blive lavet udbud om spuling af vejbrøndende. Målet er en 5-årig kontrakt og en årlig spuling.
Derudover har der været kontakt til kommunen vedr. 30-km skilte og parkeringsregler. Beretningen blev godkendt enstemmigt.
Hele formandens beretning er fremsendt sammen med dette referat.
3. Regnskab 2015
Kassereren gennemgik det udsendte regnskab. Hun fremhævede udgiften til konkurs og forsikring.
Forsikringen er en retshjælpsforsikring for bestyrelsen i tilfælde at folk kommer til skade på vejene, eller bestyrelsen bliver sagsøgt.
Faktura for snerydning er ikke endnu modtaget.
Regnskabet blev godkendt enstemmigt.
4. Bestyrelsens orientering vedr. fjernvarmen
Jørgen Steen Andersen henviste til det udsendte bilag. OK Fonden har fået oplyst, at afgørelse vedr, varme bliver truffet til august. Derefter kan der gå to år med projektering. Fjernvarmværket vil grave i græsrabatterne, men skal krydse vejene nogle steder. Om der overhovedet kommer fjernvarme vil bl.a. også afhænge af hvor mange, der tilslutter sig og disses beliggenhed. Bestyrelsen har også henvendt sig til TDC, som undersøger mulighed for fibernet, men ikke hørt noget.
5. Indkomne forslag
Der var forslag fra bestyrelsen og fra Jesper Otzen, som er sendt ud.
Bestyrelsens forslag nr. 5 og Jesper Otzens forslag nr. 1 blev behandlet sammen, da de begge drejer sig om finansiering.
Formanden indledte med at oplyse, at det nu er anden gang, der stemmes om vejene i hans formandstid.
Hvis forslaget falder, vil den nuværende bestyrelse ikke fortsætte arbejdet med vejene. Men bestyrelsen trækker sig ikke som bestyrelse.
Formanden præciserede, at der skal udarbejdes kontrakter på grundlag af Colas' tilbud, og det er kontrakterne, der skal underskrives.
1). At bestyrelsen kan underskrive kontrakt med Colas på de fremlagte prisvilkår, i de to separate kontrakter.
Det første tilbud nr. 284.01 fra Colas for første etape og første del af arbejdet, som vedrører 01, 02 og 03. Den del kan iværksættes straks.
04 og 05 vedrører vinterforanstaltninger, som kan spares, hvis anden etape igangsættes til august.
Det er også muligt, at hajtænderne skal males, hvis anden etape ikke starter til straks.
Afstemning: For: 19. Imod: 2.
2). At bestyrelsen så hurtigt som muligt kan igangsætte alt arbejde, der ikke har med slidlaget at gøre
Afstemning: For: 19. Imod: 1.
3). At bestyrelsen kan igangsætte slidlagsarbejdet og det medfølgende arbejde senest 1 år efter at første etape er færdiggjort.
Afstemning: For: 19. Imod: 0.
4). Bestyrelsen foreslår, at alle højdereguleringer vedrørende græsrabatter og indkørsel ud for den gældende grundejer varetages af den enkelte grundejer.
Afstemning: For: 18. Imod: 1.
5). Bestyrelsen får, med 1 måneds varsel, beføjelse til at fremsende opkrævning på beløbet for den manglende finansiering på det nævnte asfaltarbejde mod behørigt dokumentation.
Jesper Otzens Forslag nr. 1 er en ændring til bestyrelsens forslag.
Formanden oplyste, at der er penge nok til første etape, men hvis anden etape iværksættes til august, vil der mangle penge.
Jesper Otzen orienterede om sit forslag. At grundejerforeningen optager et banklån til dækning af det resterende beløb. Det vil give problemer og risiko for inkassosager.
I debatten blev det oplyst, at optagelse af et banklån blev forkastet på generalforsamlingen i 2014.
Det blev fremhævet, at et banklån vil kræve en personlig og solidarisk hæftelse. Desuden vil det formentlig kræve en vedtægtsændring,
da de nuværende vedtægter ikke tager højde for sådan en situation.
Beløbets størrelse blev kort drøftet. Hvis anden etape udskydes, vil der komme en ordinær betaling mere ind, så der kan opkræves mindre end. 3.000 kr.
Selvom der ikke er sat penge af til ekstraarbejder, mener formanden, at der er penge nok.
Afstemning: Bestyrelsens forslag: For: 18. Imod: 0.
Jesper Otzens forslag: For: 1. Imod: 16.
Dermed er Jesper Otzens forslag nr. 2 om banklånets afbetaling bortfaldet.
6). Bestyrelsen får ved manglende indbetaling i stk. 5. beføjelser til at inddrive pengene ved inkasso.
Afstemning: For: 21. Imod: 0.
7). At bestyrelsen får mandat til at kontakte advokat ved kontraktskrivning, hvis dette skønnes nødvendigt.
Afstemning: For: 21. Imod: 0.
Jesper Otzens forslag nr. 3: Hensættelse af et beløb på 200.000 idet kommende budget til etablering af tre fartdæmpende foranstaltninger på Toftemosevej.
Jesper Otzen uddybede sit forslag. Han ønsker en eller anden form for fartdæmpning, bump, chikaner, 30 km skilte, mv.
Bestyrelsen går ind for fartdæmpende foranstaltninger, men ikke som forslaget ligger.
Det er svært at sætte penge af, når der skal renoveres veje. Bestyrelsen foreslår arbejdet ud i et udvalg.
Efter nogen debat blev der enighed om at foretage en uformel vejledende afstemning, om der skal arbejdes videre vedr. fartdæmpende foranstaltninger.
Afstemning: For 21. Imod: 0.
Derefter blev der nedsat en arbejdsgruppe, som skal udarbejde et oplæg med inddragelse af foretagne trafiktællinger,
kommende rundkørsel på Sauntevej samt regler og lovgivning på området.
Gruppen består af: Jesper Otzen (tovholder), Ole Estreich, Michael Henriques og Poul Wolter.
6. Budget for 2016
Udgift til snerydning blev igen nævnt. Vi betaler for det udførte arbejde, så det bliver ikke automatisk 2 x 45.000 i 2016.
Revneforseglingen optræder både i budgettet og i Colas' tilbud, da bestyrelsen, da budgettet blev lavet ikke vidste, om vejforslagene blev vedtaget.
Endeligt blev det aftalt, at 2017-budgettet tilpasses tidligere års regnskab.
Budgettet blev vedtaget med bemærkningerne.
7. Valg til bestyrelsen
a. Valg af 4 bestyrelsesmedlemmer
Nicolai Wium er udtrådt. Hele bestyrelsen genopstiller. Poul Wolter, Bent Andersen og Jørgen Steen Andersen blev valgt for to år. Bente Busck for et år. Kasserer er Karin Otzen.
b. Valg af suppleanter
Karsten Kaas Nielsen ønsker ikke at fortsætte og Bente Busck er indtrådt i bestyrelsen, så der skal vælges to suppleanter.
Ingen på generalforsamlingen ønskede at være suppleant, men bestyrelsen fik mandat til at finde suppleanter.
Efterfølgende er der fundet en 1. suppleant, Jesper Christensen.
8. Eventuelt
Mange grunde har problemer med overfladevand. Formanden oplyste, at det er et individuelt problem.
Den enkelte grundejer skal selv sørge for at forhøje rabatter, indkørsler mv.
Kommer vandet fra vejene, kan det være et fælles problem, som skal vurderes i de enkelte tilfælde.
Den nye asfalt bliver standard-asfalt, dvs. sort.
Enkelte steder gror træerne op i gadelamperne. Det henstilles, at ejerne af træerne beskærer disse.
fra generalforsamlingen i grundejerforeningen Toftemosegaard 27.5.2015
Der var 19 fremmødte udover bestyrelsen
Formanden Poul Walter aflagde beretning:
Som pålæg fra forrige generalforsamling har bestyrelsen fået udarbejdet en tilstandsrapport for vejene. Den viser, at der skal foretages en større renovering inden for 1 til 3 år. Dermed er det vigtigt, at vi hurtigst muligt for afklaret om, der kommer fjernvarme i området eller ej. Formanden henviste her til et senere punkt om status for fjernvarmen. Formanden oplyste endvidere, at der var foretaget en revneforsegling af vejene for godt 28.000 kr. Beretningen blev enstemmigt vedtaget. Se hele formandens beretning i bilag 1.
Kasserer Karin Otzen forelagde regnskab og budget:
Regnskabet for 2014 var revideret uden bemærkninger. Det viste et overskud på knap 50.000 kr. Budgettet blev gennemgået. På spørgsmål fra salen oplyste kassereren, at det ikke var en forglemmelse, at der ikke var en post med kurstab i budgettet for 2015. Det er beslutte at lade de nuværende obligationer løbe ud, og der foretages ikke mere køb eller salg. Kassereren oplyste endvidere, at der nu er omkring 1 mio. kr. i vejfonden til den kommende renovering af vejene. Både regnskab og budget blev vedtaget enstemmigt. Se regnskab og budget som henholdsvis bilag 2 og 3.
Valg til bestyrelsen:
Karin Otzen og Nicolaj Wium var på valg og blev genvalgt. Bestyrelsen består således også det kommende år af: Formand Poul Wolter, kasserer Karin Otzen, Nicolaj Wium, Bent Andersen og Jørgen Steen Andersen.
Karsten Kaas Nielsen blev genvalgt som suppleant og Vagn Philipsen blev genvalgt som revisor.
Alle blev valgt med applaus.
Rapport fra lokalplansudvalget:
Arbejdet i udvalget havde ikke resulteret i konkrete forslag til en ny lokalplan, men udvalget oplyste, at kommunen ser velvilligt på ændringsforslag, men at de skal være meget væsentlige, da det er særdeles dyrt at ændre. Holdningen på generalforsamlingen var, at de nok så meget drejede sig om at få kommunen til at hævdholde den nuværende. Lokalplansudvalget fortsætter og kommer med en indstilling næste år.
Status på fjernvarme:
Bestyrelsemedlem Jørgen Steen Andersen oplyste, at Hornbæk Fjernvarme fortsat venter på, at byrådet giver grønt lys for fjernvarme i området. Ibrugtagning af plejehjemmet er skubbet et år til april 2019. Vores vejes tilstand kræverimidlertid en hurtig afklaring og bestyrelsen vil derfor presse på for at få byrådet til at beslutte om der skal fjernvarme til området eller ej. Se den hele status i bilag 4.
Opfordring: Brug grundejerforeningens hjemmeside: Grundejerforeningen Toftemosegaard.
Bilag 1: Formandens beretning
Bilag 2: Regnskab
Bilag 3: Budget
Bilag 4: Status på fjernvarme
Underskrevet referat